اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد مترو مشهد روز شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است
سرخط خبرها

در یک صدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود

  • کد خبر: ۲۲۷۷۲۸
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
در یک صدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهرداری مشهد برنامه‌ریزی‌های خوبی برای این دهه انجام داده است و فضاآرایی‌های شهری بسیار پررنگ خواهد بود. کتیبه ۶۰۰ مترمربعی یا شمس‌الشموس در خیابان امام‌رضا(ع) نصب شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در صدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، تعیین‌تکلیف و تملک بخشی از املاک در مسیر بازگشایی بولوار کرامت در محله مهرآباد، تصویب لایحه دو فوریتی انعقاد قرارداد پروژه مسکونی عصمتیه برای تأمین هزینه‌های ساخت باغ موزه دفاع مقدس و طرح دو فوریتی تملک خانه شهیدان دهنوی به عنوان خانه موزه شهید از مهم ترین مصوبات این جلسه بود.

در ابتدای این جلسه ایمان فرهمندی با اشاره به هفته شورا‌ها که پشت سر گذاشته شد، اظهار کرد: شورا‌های اسلامی نماد مردم‌مداری و مردم‌محوری نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. آنچه مسلم بوده این است که شورا‌ها به دلیل فقدان نظام یکپارچه مدیریت شهری، هنوز نتوانسته‌اند در حد اعلا نقش‌آفرینی شایسته و کاملی داشته باشند و نهاد‌های مختلفی در هر شهر تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار هستند.

وی با بیان اینکه شورا‌ها باید به معنای واقعی کلمه شورای شهر باشند، افزود: با این وجودشرایط به نحوی رقم خورده که امروزشورا‌ها بیشتر شورای شهرداری هستند. از یک سو اختیارات به واسطه قوانین بالادستی محدود و محدودتر می‌شود و از سوی دیگر هر روز از سوی عموم شهروندان شاهد افزایش مطالبه‌گری، توقعات و انتظارات هستیم. 

این عضو شورای اسلامی ادامه داد: شورا‌ها واقعا نهاد مظلومی هستند. در عین حال ما در حد وسع، بضاعت و اختیارات خود سعی می‌کنیم خادمی مردم را به نحو احسن انجام دهیم؛ زیرا ماموریت و رسالتی جز این برای خود نمی‌دانیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن گرامیداشت دهه کرامت و سالروز ولادت حضرت معصومه (س) بیان کرد: این مناسبت را به صورت ویژه به دختران ایران زمین و مشهدالرضا (ع) تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. دخترانی که لبخند خداوند و مایه برکت و رحمت هستند. عبادت، زهد، پارسایی، تقوا، راستگویی، بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی، پاکدامنی و یاد خدا از صفات برجسته حضرت معصومه (س) بوده؛ بنابراین این شخصیت بهترین الگو برای دختران ماست.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که دختران شیعه باید با پاکدامنی، عفت و رعایت حجاب قدر ارزش‌های خود را بدانند، گفت: دختران می‌توانند با حفظ منزلت خود از حضرت معصومه (س) الگو بگیرند. دهه کرامت یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی برای شهر مشهد و حتی کشور محسوب می‌شود و مقتضی است که براساس این اهمیت و جایگاه نسبت به گرامیداشت و بزرگداشت آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه شهرداری مشهد برنامه‌ریزی‌های خوبی برای این دهه انجام داده است، گفت: فضاآرایی‌های شهری بسیار پررنگ خواهد بود. کتیبه ۶۰۰ مترمربعی یا شمس‌الشموس در خیابان امام‌رضا (ع) نصب شده است. برپایی ۵۰۰ ایستگاه صلواتی و ۵۰۰ جشن در مساجد سطح شهر و پویش مشهد مهربان برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد گوشه‌ای از این برنامه‌ریزی‌ها است. اقدام شاخص و پررنگ این دهه، برگزاری خیابان امام‌رضایی‌ها خواهد بود که نقطه اشتراک برنامه‌های شهرداری، آستان قدس رضوی و دیگر نهاد‌ها در شب ولادت امام‌رضا (ع) در خیابان امام‌رضا (ع) است.

فرهمندی خاطرنشان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت در گرامیداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی جذب مشارکت‌های مردمی است. این رویکرد مشارکتی باید برای هر سال و در هر مناسبت تقویت و پررنگ‌تر از مناسبت قبل دنبال شود. جلوه موفقیت مشارکت مردمی را در پویش مشهد مهربان شاهد هستیم، پویشی که برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد شکل گرفته و تاکنون مشارکت امسال آن نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته و ۴۱ هزار نفر مشارکت داشته‌اند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ۲۵ اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، تصریح کرد: فردوسی مایه فخر و نقطه کانونی ادب و حماسه پارسی است. شاهنامه را می‌توان چکیده‌ای از تمدن و فرهنگ غنی ایرانی دانست. شاهنامه فردوسی علاوه بر اینکه یک اثر ادبی کم‏‌نظیر بوده، سرشار از حکمت و اخلاق است که می‏‌تواند برای خواننده سرمشقی باشد، راه و رسم زندگی کردن را به انسان‌ها بیاموزد و آنان را به رستگاری رهنمون کند.

وی اضافه کرد: دهه ادب و حماسه نیز به همت شهرداری مشهد برگزار خواهد شد. برنامه‌های این دهه از ۲۵ اردیبهشت‌ماه در کنار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس شروع می‌شود و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

فرهمندی گفت: دیگر مناسبت این هفته، ۶ ذی‌الحجه، روز بزرگداشت شاهچراغ است. ضمن بزرگداشت این روز، یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ را گرامی می‌داریم. ۲۷ اردیبهشت‌ماه، روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات را داریم، مقوله‌ای بسیار مهم و اثرگذار که هر روز با نسخه مترقی و اعتلایافته آن مواجه هستیم.

وی در ادامه به آخرین مناسبت این هفته، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت خیام نیشابوری اشاره کرد واین روز را گرامی داشت.

پاسخ شهردار به سئوال شورا

در صحن علنی شورای اسلامی شهر، شهردار مشهد به سؤال رسمی تعدادی از اعضا درباره شرکت ستاوند، تملک برخی از اراضی در بولوار توس و احتمال تضییع حقوق شهرداری و شهروندان پاسخ گفت.

محمدرضا قلندرشریف بیان کرد: در دوره سوم شورا، شهردار وقت منطقه ۲ که از اداره راه‌وشهرسازی به شهرداری مأمور شده بود، درباره برخی از املاک حاشیه بولوار توس که بزرگ‌مالک داشت و به‌صورت غیرمجاز قطعه‌بندی شده بود، با همراهی نظر برخی مشاوران، قطعاتی را شناسایی و برای آنها طرح تعریف کرد و این طرح‌ها در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد.

وی با بیان اینکه به دلیل حضور این شرکت در ناحیه شش شهرداری مشهد مشکلاتی در این زمینه برای شهرداری به وجود می‌آید افزود: مردم به این دلیل فکر می‌کردند که با شهرداری طرف حساب هستند و برای همین چند راهکار پیشنهاد شد، یکی طرف کردن بیش از هزار نفر از مردم با شهرداری و دیگری جدا شدن این شرکت از شهرداری به عنوان نماینده مردم که هم حقوق شهرداری استیفا شود و هم حقوق مردم که اتفاقات خوبی افتاد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ستاوند به‌عنوان وکیل مالکان شروع‌به‌کار کرد، افزود: این شرکت وکالت‌نامه رسمی از طرف مالکان داشته و ملاک عمل در پاسخگویی، ارائه وکالت و اخذ تعهد محضری بوده است. ستاوند به‌عنوان تضمین ۲۳هزار مترمربع سند از زمین‌های خودش را به نام شهرداری منتقل کرد و تملک و رفع معارضات، تضمین وصول مطالبات شهرداری، انجام زیرسازی و خرید انشعابات مسئولیت‌های این شرکت بوده است. در این زمین‌ها باید ۹پروژه احداث شود که در این میان ۱۳۲۱پلاک نیاز به تملک دارد.

شهردار مشهد در ادامه و با اشاره به آخرین وضعیت تملک‌ها و پرداخت سهم شهرداری گفت: در پروژه البرز ۹۳ درصد حقوق شهرداری گرفته شده است، در منتظری هم ۸۵‌درصد حقوق شهرداری استیفا شده. در پروژه گلستان ۶۰ درصد وصول، در قند شیرین ۵۵ درصد حقوق شهرداری استیفا شده است. در شاهد و ثامن و آفتاب هم صد در صد حقوق شهرداری گرفته شده است و در پروژه بوستان نیز ۵۷ درصد مطالبات ما دریافت شد. 

وی ادامه داد: سند پروژه الوند این شرکت برای تضمین به نام شهرداری شده است و اگر حقوق شهرداری استیفا نشود، به میزان باقی مانده مطالبات از این زمین گرفته می‌شود. قلندر شریف گفت: ستاوند نماینده همه مالکان است و اجازه صلح با شهرداری داشته است و در برخی کد‌های نوسازی سهم شهرداری کامل گرفته شده است و در زمین‌هایی که دریافت نشده،۱۲ درصد سهم شهرداری اخذ و بعد مجوز صادر می‌کند. ستاوند طرف قرارداد و وکیل مردم است.

مجید دبیریان، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد، هم گفت: آیین‌نامه شورا می‌گوید سؤال باید در همین جلسه تعیین تکلیف شود. 

دیگر عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز که یکی از امضاکنندگان سؤال از شهردار مشهد بود، بیان کرد: ما وظیفه نظارت بر شهرداری را داریم و در این پرونده احتمال تضییع حقوق مردم و شهرداری بود. در بند‌های یک و دو از شهرداری پرسیدیم که توافق‌نامه ۲۴هزار متر زمین را ارائه کند که این هبه مصوبه شورا را داشته است یا نه؟
حسین حسامی با بیان اینکه به‌عنوان سهم شهرداری باید ۲۵درصد از مردم گرفته می‌شد، توضیح داد: شواهد نشان می‌هد که ارقام متفاوتی از مردم گرفته شده و از یکی ۶ درصد و از نفر دیگر ۴۰درصد دریافت شده است.
مهدی ناصحی هم تأکید کرد: این سؤال احقاق حقوق مردم و شهرداری و اهمال در این موضوع حق‌الناس است و قابل‌گذشت نیست.

صلح‌نامه باید عملیاتی شود

شهردار مشهد نیز بار دیگر با تأکید بر اینکه ستاوند نماینده و وکیل مردم است و صلح‌نامه نوشته‌شده قبلی باید عملیاتی شود، بیان کرد: نمی‌شود بگوییم صلح‌نامه را قبول نداریم. این فرد مشاوران قوی داشته و نماینده هزاران نفر بوده و متعهد است که براساس آن پاسخ بدهد. این شرکت و فرد نماینده مردم است و نمی‌توانیم بگوییم که او را قبول نکنیم.

قلندرشریف ادامه داد: ۸۰۰ میلیارد تومان درباره این ماجرا در دوره چهارم گرفته شد و این پرونده یا باید محو می‌شد و ما با ۱۳۰۰مالک روبه‌رو می‌شدیم یا اینکه باید اصلاح شود.

نامگذاری تعدادی از معابر فرعی به نام شهدا گرانقدر

در ادامه این جلسه لایحه نامگذاری تعدادی از معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدا گرانقدر تصویب شد.

براساس این لایحه در منطقه ٣ معبر فرعی بلال ۱۴ واقع در خیابان بلال خواجه ربیع با حفظ شماره به نام شهید محمد ترشیزی و معبر فرعی مسلم جنوبی ۷ واقع در بلوار مسلم با حفظ شماره به نام شهید محمود جعفری. 
و معبر فرعی شهید کاشانی ۴۵ واقع در خیابان شهید کاشانی با حفظ شماره به نام شهید سید ابوالفضل عیسقی، در منطقه ٩ معبر فرعی هاشمیه ۶۳ واقع در بلوار هاشمیه با حفظ شماره به نام شهید سید مجید حسینی و معبر فرعی دلاوران ۱۰/۲ واقع در بلوار دلاوران با حفظ، شماره به نام شهید مسعود عرفانی و معبر فرعی شهید صیاد شیرازی ۴۹ واقع در بلوار شهید صیاد شیرازی با حفظ شماره به نام شهید مهدی آز نامگذاری شود.

تهاتر غیرنقدی برای تأمین قیر و مصالح

همچنین لایحه شناسایی و جذب تامین کننده قیر، قولاد، مقاطع فلزی، مصالح ساختمانی ماشین آلات تجهیزات و تاسیسات پیمانکاران تصویب شد. براساس این لایحه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود به منظور تأمین و خرید، قیر فولاد و مقاطع فلزی مصالح ساختمانی ماشین آلات تجهیزات و تأسیسات و انجام طراحی تأمین تجهیزات و عملیات احداث به منظور اجرای پروژه‌های شهری نسبت به برگزاری فراخوان یا مناقصه شناسایی و جذب تأمین کنندگان و پیمانکاران پروژه‌های آلبوم بودجه سازمان اقتصادی سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی با روش‌های تهاتر و تأمین منابع مالی تا سقف بودجه مصوب و پرداخت هزینه‌های آن به صورت حداکثر ۲۰ درصد پرداخت ریالی و مابقی در قالب واگذاری املاک و مستغلات معوض با اعطای پروانه ساختمانی اقدام کند.

در ادامه جلسه شورای شهر مشهد، اعضا با لایحه تشکیل صندوق پژوهش مسکن و عضویت شهرداری در آن موافقت کردند.
معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد در پاسخ به سؤال برخی از اعضا درباره جزئیات و ضرورت تشکیل این صندوق توضیح داد: صندوق‌های تأمین مالی خوبی در مشهد در حال شکل‌گیری است که صندوق‌های ساختمان یکی از آن‌ها و در حال تشکیل است. صندوق تأمین مالی جمعی و... هم در شورا درحال بررسی است.
محمدهادی محمدی‌مقدم ادامه داد: به دنبال عضویت در این صندوق بودیم و بسیاری از شهرهای دیگر درخواست عضویت در این صندوق را داشتند که نتوانستند خودشان را سهام‌دار آن کنند و خود وزارت راه ما را برای این موضوع انتخاب کرد. سهم ما حدود ۳۲درصد است و قرار است تا ۳۲میلیارد تومان سهم خودمان را به تدریج تا آخر سال واریز کنیم.

تصویب طرح دو فوریتی خانه موزه شهیدان (منزل شهیدان دهنوی)

همچنین در این جلسه طرح دو فوریتی خانه موزه شهیدان (منزل شهیدان دهنوی) به تصویب رسید. براساس این طرح شهرداری مشهد مقدس مکلف است در راستای بند الف ماده ۱ و ماده ۷ آیین نامه ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت و به منظور ارزش نهادن به راه و آرمان شهدا و آشنایی نسل امروز و جوانان با رشادت‌ها و جانفشانی‌های شهدا نسبت به تملک و نام گذاری خانه شهیدان دهنوی حسین حمیدرضا و علی اکبر که اخیرا پدر بزرگوارشان به رحمت خدا رفته اند به نام خانه شهید با حفظ معماری سنتی و قدیمی آن که نشان از ساده زیستی و دور از تجمل گرایی امروز دارد اقدام و نسبت به انجام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده معظم شهیدان دهنوی اقدام کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->